torstai 6. marraskuuta 2008

Aja 200 km puolellatoista eurolla

Miksi tällaisia ei vielä ole markkinoilla? Vastaus lienee se että joillakin tahoilla on ollut omat taloudelliset etunsa etummaisina ja siten myös voimavarat ja edellytykset saada omat kotipoliitikkonsa estämään sen erilaisin veroteknisin tempuin.



Lähdesivu

4 kommenttia:

Pasi J. Matilainen kirjoitti...

Tai sitten teknologia on kehittynyt käyttökelpoiseksi ja taloudelliseksi vasta nyt. Muista Occam!

Lars Osterman kirjoitti...

Tietäisitpä millainen määrä patentteja on ostettu pois markkinoilta.

Usein "for reasons of national security".

Mulla on hyllyssä pari kirjaa: Secret & Supressed ja ehkä paras on Suppressed Inventions & other discoveries (Jonathan Eisen)

klick

Anonyymi kirjoitti...

Ei Pasin väite ole millään lailla ristiriidassa sen kanssa, että patenttien oikeuksia on ostettu tai joissakin tapaukissa niiden julkaiseminen on jopa viranomaisten taholta estetty.

Paineilma käyttövoimana on vanha ja toimivaksi todettu idea. Matka hyvästäkin ideasta toimivaan massatuotteeseen on kuitenkin pitkä. Ja oikeastaan ne todelliset haasteet keksintöjen kaupallistamisessa tulevatkin yleensä eteen vasta tuotekehityksen myöhemmissä vaiheissa. Kun rahaa on jo palanut miljoonia.

Maallikot monesti kuvittelevat, että ideat itsessään ovat arvokkaita, ja että tuotteistus on sitten vain jonkinlainen "rutiinitoimenpide". Ja tämän ajattelun korollaari on tietysti sitten se, että jos jonkin hienon idean mukaisia tuotteita ei markkinoilla näy, niin oletetaan, että jonkun on täytynyt aktiivisesti estää näin tapahtumasta.

Totuus on se, että ideoita on kaikilla, mutta harva saa asioita tapahtumaan niin, että heidän ideansa konkretisoituisi edes prototyypiksi asti. Näissä tapauksissa voisi tietysti aina kysyä, että monta keksintöä itse olet vienyt idea-asteelta myytäväksi tuotteeksi? Uusien tuotteiden kehitykseen osallistuneet yleensä näkevät asiat hieman realistisemmin.

Tietenkään suuret autofirmat eivät hiisku omista paineilma-auto tms. projekteistaan, ennen kuin heillä on julkistaa teknologiaan liittyvä valmis tuote. Ja tietenkin on heidän intresseissään varmistaa, ettei heidän polttomoottoriautojensa menekki tällä välin heikkenisi.

Itse uskon kyllä tuon paineilma-auton tuloon. Mutta menee varmaan muutama vuosi ennen kuin niitä Suomessa näkyy.

Lars Osterman kirjoitti...

Päällimmäisin näkemykseni tässä asiassa on se että on naiivia kuvitella että meille tarjottaisiin jotain tuotetta tai ratkaisua siksi että se on yksilöiden, luonnon, ympäristön tai kansantalouden kannalta hyvä ratkaisu. Autovalmistajat ovat tänä päivänä olemassa yksinomaan rahastaakseen mahdollisimman paljon ja tehokkaasti. Tämä tehdään kaikin mahdollisin keinoin - minulle on turha tulla puhumaan jostain "luonnollisesta teknisestä kehityksestä" tässä. Tietysti keksijät keksivät ja eri keksintöjen saattaminen markkinoille vie oman aikansa. Rahastus on tärkein pääasioista. Toiseksi tärkein rahastaminen uudelleen kun 2-3 vuotta vanhan ajokin eri osat laskelmoidusti hajoavat.

Toisin oli Henry Fordin aikaan ja niihinn aikoihin kun Volfswagenin ensimmäiset mallit kehitettiin.
Ehkä vielä Volvo Amazon- aikaankin.
Silloin touhu oli vielä rehtiä.