keskiviikko 25. kesäkuuta 2008

Fox ja McCain

Epäeettistä psykologista tuputtelua. Muistan lukeneeni miten elokuvissa saatiin myytyä Cokista vilauttamalla yleisölle kuvaa Coca-Cola-pullosta pari millisekuntia kesken elokuvan. Ihmiset ovat manipuloitavissa.

Nyt väkeä manipuloidaan näkemään McCain jonain tuttuna ja positiivisena "maan hymyilevänä isähahmona"..?



http://www.prisonplanet.com/articles/june2008/240608_b_exposure.htm

...indeed, they were able to show that repeated exposure to the same stimuli (photographs of women or geometrical shapes) enhanced liking for these stimuli more when the stimuli were presented subliminally (i.e., for only 5 milliseconds) than when they were presented with conscious awareness (i.e. for 500 milliseconds).

3 kommenttia:

Lasse Pitkäniemi kirjoitti...

Mediamanipulointi on äärimmäisen ärsyttävää, eikä sen suunta liene ihme kun median omistavat suuryritykset (tai valtio) ja kaikki journalistit edustavat puolestaan vasenta äärilaitaa.

Tosin tuo koke-mainosjuttu on muuten myytti (minäkään en tiennyt sitä ennen kuin n. kaksi vuotta sitten). Professori David D. Friedman on mm. purkanut tätä myyttiä täällä: http://daviddfriedman.blogspot.com/2006/06/successful-lies.html

Lars Osterman kirjoitti...

mmm..silti "subliminal advertising" on ihan vakiintunut käsite mainos- ja PR-alalla.

Jos googlaa löytää vaikka mitä.
Yleensä seksiä piilotetaan mainoksiin ja kun ilmoitetaan että jokin mainos on puhutteleva niin osoittautuukin että juuri se missä on piiloseksiä on se josta jotkut pitää.

Tuosta Cokis-jutusta on eriäviä mielipiteitäkin. Onhan Coca-Cola companyllä rahaa ostaa kenet tahansa puhumaan puolestaan...

Subliminal on alitajuntaan menevää viestiä joka ohjaa tiedostamattomalla tasolla esim äänestämistä poliittisissa vaaleissa.

Anonyymi kirjoitti...

Kannattaa katsoa Derren Brownin esimerkki siitä, miten alitajuisesti voidaan vaikuttaa ihmisten valintoihin: http://www.youtube.com/watch?v=ZyQjr1YL0zg

Tällä kertaa huiputuksen kohteeksi joutuvat mainosalan ammattilaiset. Subliminal advertising on juttu, joka toimii kaikkien niiden kohdalla (95% väestöstä), jotka elävät elämäänsä sen enempää syvällisimpiä miettimättä. Mainonta vaikuttaa niihinkin, jotka väittävät, että se ei vaikuta heihin. Esimerkiksi kun kaupassa valitaan hammastahnaa, ja hyllyssä on vain kaksi ennestään tuntematonta tuotemerkkiä, niin jostain kumman syystä suurin osa valitsee sen toisen. Tämän toisen merkin nimi nimittäin on esiintynyt tienvarsikylteissä, t-paidoissa, elokuvissa jne., vaikka tajuinen mieli ei siihen ole koskaan kiinnittänyt huomiota. Alitajuinen mieli taas poimii kaiken, mitä ympäröivässä maailmassa tapahtuu. Täten jotkut tuotemerkit tuntuvat valintatilanteessa tutuilta, vaikka niistä ei olisi koskaan tietoisesti kuullutkaan.

Siksi mainontaan sijoitetaan joka vuosi yhä enemmän rahaa. Se toimii.