torstai 1. marraskuuta 2007

Hiilidioksiidi EI ole saaste !

Vielä kuulut niihin jotka uskoo hiilidioksiidi"päästöjen" aiheuttavan ilmaston lämpenemistä ?
Professori Bob Carter osoittaa puheenvuorossaan että sellaista kytkyä ei ole. Kaikki puheet hiilidioksiidistä ovat vain politiikkaa. Totuus on aivan muuta.



Jos luet ruotsia niin tässä on Mikael Wälivaaran lyhyt kooste siitä miten Bob Carter aloittaa puheenvuoronsa:

"Jag är lika intresserad av att ta hand om vår planet och vår miljö som John Newcombe [vet ej vem det syftar på] verkar vilja se ut att vara.
Jag är inte, däremot, intresserad av att slösa bort viktiga förmögenheter på bortkastat välmenande, som Kyotoprotokollet, speciellt med tanke på att flera miljarder människor på den här planeten fortfarande saknar rinnande, rent dricksvatten, sanitet och billig energi.
Som de flesta klimatrationalister kallas jag för en klimatskeptiker. Jag är inte skeptisk på något annat sätt än att jag är en vetenskapsman och alla vetenskapsmän är skeptiker. Jag är egentligen agnostisk när det kommer till den mänskligt orsakade globala uppvärmningen, jag har inga förutfattade meningar. Låt fakta få komma fram som de kommer.
Vetenskap handlar inte om konsensus, om samstämmighet. Vetenskap handlar om att testa hypoteser och den hypotes vi testar idag är om mänskligt orsakade koldioxidutsläpp leder till farliga klimatförändringar. Det är hypotesen vi läser i tidningen varje dag.
Nej, detta är inte en hypotes om föroreningar. Koldioxid är ingen förorening. Det handlar inte om svaveldioxid eller (?) eller kolpartiklar, som samtliga är saker vi borde oroa oss för och göra något åt. Den globala uppvärmingen vi diskuterar handlar inte om föroreningar.
Till sist, den almänna debatten är förbannad av en brist på sammanhang och balans."
Professor Bob Carter, övers MW."

Ei kommentteja: