Tervehdys [Raimo Sailas],Edustan uutta, omasta mielestäni, rohkean erilaista poliittisen ajattelun keskustelupiiriä internetissä, kutsumme tätä "talousdemokratiaksi". Tässä keskustelupiirissä on, tähän mennessä, vieraillut jo yli 70.000 suomalaista.
Minua on muutamaan otteeseen pyydetty kysymään Raimo Sailaksen mielipidettä parista asiasta - tästä syystä tämä viesti. Tietysti toivoisin tähän vastausta.
Aluksi yleisenä toteamuksena, kysymykseen, mistä raha syntyy: Raha syntyy vain velkana - pankeissa. Näin myös MEP Esko Seppänen totesi kolumnissaan 2. helmikuuta 2009.
"Valtiovallalla ei ole keinoja, jolla Suomi välttäisi systeemikriisin: kapitalismi on ajautunut pysähtyneisyyden tilaan.Laman voittamiseksi pankkijärjestelmän on tuotettava kiertoon uutta rahaa. Avainasemassa ovat pankit, sillä vain pienen osan liikkeellä olevasta rahasta laskee kiertoon julkinen valta (keskuspankit). Uuden rahan luomisen väline on velka. Laman esileikkiä on se, että pankit eivät tuota uutta velkaa vaan maksattavat velallisilla pois vanhatkin velat."
Kaikki raha - paitsi se pieni osa joka on levitetty talouteemme seteleinä ja kolikkoina - on siis pankkilainaa. Maarit Näkyvä piti esitelmän joskus 2000-luvun alussa missä hän totesi että 98% rahastamme on lainaperäistä.
Tämä raha pitää siis "palauttaa pankkeihin" - lainan lyhennyksinä, jolloin rahamäärä hupenee - jollei vastaavasti jokin taho nosta uutta korollista luottoa pankkijärjestlemästä. Rahamäärän supistuminen kai loppujen lopuksi aiheuttaa sen ns "matalasuhdanteen" - tai laman. (korjannette jos koette olevanne eri mieltä)
Tänään ns "finanssikriisin" tai "talouskriisin" - tai miksi se sitten nimitetäänkään - valtiovarainministeri Jyrki Katainen on useissa haastatteluissa sanonut aikovansa lainata miljardeja - mitä ilmeisimmin ulkomaisilta euroalueen pankeilta - ja näillä lainaeuroilla - pääomittaa pankkisektoria - jotta pankeilla olisi pääomaa jota vastaan myöntää luottoja yrityksille ja julkisyhteisöille. Katainen on myös lupaillut käyttää lainaamiaan luottomiljardeja suomalaisten työllistämiseen. Ja tuloksi taitaa jo näkyä - koska uutisissa on kerrottu että "siellä ja siellä" korjataan silta, saneerataan sairaala tai jotain vastaavaa.
Mutta asiaan. Miksi Katainen ei voisi lainata näitä "elvytyseuroja" Suomen Pankilta? Eli obligaatiot sinne - ja uusraha kirjanpitovientinä valtion tilille. Korkomenot tilitetään - Suomen Pankin vähennettyä hallintokulujaan, takaisin valtiolle.
Yksinkertaista - eikä ollenkaan ennenkuulumatonta. Näin meneteltiin esim Kanadassa 1938-1974. Ja näin voisi nytkin hyvin menetellä. Miksi turhaan mennä velkaantumaan ulkomaisille tahoille?
Kysyessäni tätä samaa eräältä Suomen Pankin edustajalta (TK)vastaus oli tämä:
-Keskuspankit painottavat toimintansa rahapolitiikkaan, korkojen ohjaukseen, eivät valtion tai yleisön luotottamiseen. Viime mainittu on periaatteessa pahamaineista "setelirahoitusta", joka johtaisi inflaatioon (Yhdysvaltain keskuspankki yrittää kyllä juuri nyt torjua deflaatiota luotonannollaan). Euroopan unionin säännöt jopa kieltävät valtion rahoituksen keskuspankista.
-Tämä rahoitus on liian helppoa valtiolle.
- Jos keskuspankki antaa luottoa valtiolle, on oikeastaan samantekevää, mikä luoton korko on, koska keskuspankki on osa valtiota, ja se tulouttaa ylijäämänsä valtiolle. Valtio maksaa siinä korkoa itselleen.
Maksaa korkoa itselleen - mitä sitten vaikka maksaisi - loppujen lopuksihan se velkaantuminenhan on se suurin ongelma.
On myös viitteitä sille että esim Yhdysvalloissa Federal Reserve jo on muuttanut toimintamallejaan ja poikkeuksellisesti rahallistanut suuryritysten velkapapereita. Fedin tase oli tästä syystä yllättäen kasvanut "1,2 trillion" - vuoden 2008 aikana.
If the Fed Can "Monetize" Private Debt, It Can Monetize Public Debt.
Tässä linkki artikkeliin missä tästä kerrotaan tarkemmin: http://www.webofdebt.com/articles/monetizethis.php
Lainaa muutaman rivin artikkelista,
"The bottom line is that we cannot borrow our way out of debt. Only new money will stimulate a debt-ridden economy - money that is interest-free and does not have to be paid back. The direct road to that result would have been to nationalize the Federal Reserve and return the power to create money to Congress; but as Wright Patman found, that solution is controversial and could be a difficult piece of legislation to get passed. In the meantime, the same result can be achieved by tapping into the government's nearly-interest-free credit line at the Federal Reserve.
Nearly-interest-free loans of accounting-entry money that never has to be
paid back are a source of debt-free liquidity that can be used to fund
projects that put people back to work, without increasing the interest
burden on the government or the tax burden on the public."
Kysymykseni siis kuuluu - ollaanko valtivarainministeriössä tietoisia tällaisista vaihtoehdoista?
- Eikö paras ratkaisu, tällaisen kriisin aikaan, olisi hakea luottoa suoraan Suomen Pankilta?
- Tietysti on olemassa erilaisia sopimuksia jotka mahdollisesti kieltävät tällaisen - mutta nyt on
erityisitilanne ja erityistilanne vaatii erityisiä keinoja. (tosin Suomi aina esittää Brysselin tottelevaisinta mallioppilasta)
-Muutenkin - olisi mielenkiintoista kuulla, miksei e.m käytäntöä ole katsottu suopein silmin? Kieliikö se siitä, että yksityiselle, valtioita luotottavalle kansainväliselle pankkijärjestelmälle näin annetaan piilotukiaisia? Se että hyväksytään näitä miljardien korkovirtoja Suomesta pois, kai loppujen lopuksi voidaan pitää silkkana politiikkana ? (tottelevaisuuskin on politiikkaa)
Laskin tässä hiljan että Suomesta on vuotanut ulkomaille yli 60 mrd euroa pelkkinä korkoina 1990-2008. Eli enemmän kuin koko nykyinen valtiovelan pääoma. Miksi tällainen kiltisti hyväksytään - vaikka muita vaihtoehtoja olisi ?
Tarkoitus olisi nyt välittää keskustelupiiriin jonkinlainen kommentti yllä olevaan Raimo Sailakselta.
Ystävällisin terveisin,
Lars Österman
*****
Raimo Sailaksen vastaus:
Tervehdys!
Kiitokset kysymyksestä ja anteeksi vastauksen viipyminen. Tässä näkökohtia:
- EKP:n (jonka osa SP on) säännöt kieltävät yksiselitteisesti valtioiden keskuspankkirahoituksen
- "setelirahoitusta" pidetään yleisesti inflatorisena, viimeisenä hätäkeinona
Totta on, että USA:n ja Englannin keskuspankit ovat siirtyneet "setelirahoitukseen". Eikä se Suomessakaan tuntematonta ole, viimeksi valtio lainasi SP:ltä vuonna 1979.
Yst. terveisin
Raimo Sailas
