Näytetään tekstit, joissa on tunniste rahalaitos. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste rahalaitos. Näytä kaikki tekstit

perjantai 20. maaliskuuta 2009

Porvoon Valtiopäivät 1809

Tänä vuonna on tasan 200 vuotta siitä kun Venäjä vei Ruotsilta kahdeksan itäisintä maakuntaa. Näistä tuli Suomen Suur-Ruhtinaskunta. Valtiopäiviä asian tiimoilta käytiin Porvoossa maaliskuusta kesäkuuhun 1809. Merkkivuoden johdosta Porvoossa järjestetän kaikenlaista pientä ohjelmaa. Kaupunki on myös painattanut A4:n aiheesta, näitä on mm jaettu kouluihin. Selaillessani esitettä huomioni kiinnittyi muutamaan tekstiriviin.

Porvooseen saapui 135 valtiomiestä...he kokoontuivat tekemään maan tulevaisuuteen liittyviä ehdotuksia Keisarille. Tärkeimmät asiat koskivat autonomisen Suomen hallinnon perustamista, rahalaitosta...verotusjärjestelmää ja Suomen armeijaa.
























Olisi varsin mielenkiintoista selvittää mitä nämä valtiomiehet mahtoivat ehdottivat Keisarille, mitä rahalaitokseen tulee. Ajatellen sitä mitä tänään tiedämme rahan historiallisesta velkakytkystä olisi mielenkiintoista tietää muuttuiko Suomen finanssipoliittinen tilanne paremmaksi kuin mitä se oli Ruotsin vallan aikana? Muuttuiko se radikaalisti kentiesi?

Ainakin Suomen Pankin ensiversio " Waihetus-, Laina- ja Depositioni-Contori" perustettiin Turkuun Keisarin käskystä 1811. Tässä lainaus Wikistä:

Suomen Pankki (ruots. Finlands Bank) on Suomen keskuspankki ja jäsenenä Euroopan keskuspankin valvomassa Euroopan keskuspankkijärjestelmässä (EKPJ). Suomen Pankin perusti vuonna 1811 keisari Aleksanteri I Porvoon valtiopäivien esityksestä Turkuun nimellä Waihetus-, Laina- ja Depositioni-Contori. Pankki siirrettiin Helsinkiin 1819. Suomen Pankki on maailman neljänneksi vanhin keskuspankki, joskin toimintansa alkuvaiheissa sillä ei juuri ollut keskuspankin toimenkuvaan kuuluvia tehtäviä. Keskuspankin piirteitä toivat vuoden 1840 raharealisaatio, Suomen markan ottaminen käyttöön 1860–1865 ja liikepankkien perustaminen 1800-luvun jälkipuoliskolla.
Tällä erää en itse tiedä tämän enempää aiheesta - mutta katsotaan mitä tietoja löytyy.

Lisäys 20.3: Muistelen että erään Mika Arolan väitöskirja, mistä oli puhetta aiemmassa postauksessa, sisältää tietoja Suomen valtiovelasta ja sen kehityksestä 1863 - 1938.
(Suomen markka otettiin käyttöön 1860-1865)
Y.m väitöskirjassa on lyhyt yhteenveto siitä mitä Ruotsin kauden loppuminen tarkoitti Suomelle,
(ktso s. 3) eli mm sitä että Ruotsista eriytetty Suomi oli nyt kelvollinen lainaamaan omissa nimissään. Suomella oli siis nyt pääsy kansainvälisille pääomamarkkinoille.

Arolan paperista selviää mm myös se, että Suomen Suur-Ruhtinaskunnan hallinto ensimmäistä kertaa vasta 1862, pääsi lainaamaan suuren rahasumman Venäjän ulkopuolelta. Luoton myönsi kukas muu kuin itse M.A. von Rothschild & Söhne:ltä, Frankfurtista. (ktso s 5) Laina tarvittiin maan infrastruktuurin kehittämiseen. Väitöskirjassa Arola esittää mielipiteenään että Suomi kehittyi pikkuhiljaa agraariyhteiskunnasta nuoreksi teollisuusmaaksi pitkälti valtiolainojen avulla. [Tekisi kyllä mieli kysyä Arolalta eikö olisi ollut vieläkin hienompaa jos Suomi olisi luonut nuo tarvitsemansa rahat ihan itse - velkaantumatta Rothschildeille.]

Mutta - lainarahalla tehtiin tietysti paljon hyvää. Saimaan Kanava rakennettiin 1845-1856, ensimmäinen rautatie avattiin 1862 ja rautatieverkostoa laajennettiin myöhemmin lainarahalla Riihimäki - Pietari, 1868-1870.

Eräs mielenkiintoinen kohta Arolan paperissa koskee nälkävuottaa 1867. (s. 11)
An emergency loan in 1867 could be raised after prolonged and very intense negotiations with Carl von Rothschild in Germany...(..)...if the Rothschilds reject Finlands loan proposal, the senate shoudl turn to the financial markets in England.

Arolan paperissa sana Rothschild löytyy peräti viisi kertaa - mikä osoittaa että Suomesta oli, valtiopäivien 1809- jälkeen, tullut uusi kiitollinen lypsylehmä finanssieliitille.

Arolan aineisto ei mainitse paljon mitään kaudesta 1809-1862. Tämä pitää kaivella muualta.
Jatkoa siis seuraa - jos jotain löytyy.

Päivitys: Löysin videon joka kertoo paljon Rothschildien suuresta vallasta. Se nimittäin jatkuu edelleen tänään ja asia pidetään visusti poissa julkisuudesta. Videon mukaan Rothschildien omaisuus on luokkaa 500.000 miljardia. Vertailuna voisi todeta että suurjulkkis rikas Warren Buffet on 50 miljardin mies. Bill Gates on samaa luokkaa.


Lähde:
Criminal Rothschilds